Elev, computer

EUX politik

DEG-L vil invitere til dialog om struktur og indhold mellem skoler, arbejdsmarkedets parter, politikere og embedsværk med henblik på at finde nyskabende løsninger. Løsninger der skal sikre, at flere unge får erhvervsfaglige kompetencer.

Ét samlet grundforløb

Grundforløbsstrukturen i eux gør det vanskeligt at skabe sociale- og faglige miljøer og progression på tværs af grundforløb 1 (GF1) og grundforløb 2 (GF2). Grundforløb i eux bør derfor være ét samlet forløb med en varighed på et år, mener DEG-L.

Det nuværende indhold i GF1 og GF2 fastholdes og kan tilrettelægges på en faglig hensigtsmæssig måde, hvor grundfag og erhvervsfaglige fag spiller sammen, så det understøtter elevernes faglige progression frem mod overgangen til hovedforløbet. Alle elever vil ligeledes være en del af det faglige og sociale holdfællesskab fra uddannelsens start.

Max fire modeller

Eux indeholder syv forskellige modeller og en for stor variation i timetal i de grundfag, der er knyttet til modellerne. Det gør det svært at gennemføre undervisning af høj kvalitet og opnå den ønskede faglige synergi mellem fagene på eux. DEG-L mener, at de syv forskellige modeller bør reduceres til maximalt fire med begrænset mulighed for tilvalg af fag/niveauer tilrettet den enkelte uddannelse.

Der bør ligeledes være centralt fastsatte rammer for den faglige synergi og afkortning mellem gymnasiale fag og erhvervsrettede fag, for at skabe faglig ligestilling og undgå stor variation i indhold og timetal i eux-fag. De fire modeller kan følge fagrækken i hovedområderne på grundforløbet.

Fleksibel tilrettelæggelse af skoleperioder

Det er en udfordring for elevernes læring og progression, at de er væk fra skolen, når de er i lære i et halvt år ad gangen. Der er risiko for læringstab, når eleven fx har pause fra undervisningen i matematik i et halvt år, fordi de er i lære.

Samtidig er det en udfordring for mange virksomheder at undvære deres elever i de lange skoleperioder. Det kan påvirke virksomhedernes motivation til at tage eux-elever. Som løsning, foreslår DEG-L, at skolerne bør have mulighed for at bryde skoleperioderne op i kortere intervaller – til gavn for både elever og virksomheder. Dette forudsætter etablering af kvartalsvis gymnasiale eksamensperioder.

Økonomisk ligestilling 

DEG-L arbejder for, at der er faste principper for uddannelsesfinansiering og mener, at bevillingerne til uddannelserne bør følge de omkostninger, der er forbundet med gennemførelsen. På eux-området er dette ikke tilfældet, da tilsvarende undervisning på tværs af eux og de erhvervsgymnasiale uddannelser ikke finansieres ligeligt. DEG -L opfordrer derfor til, at der foretages et taksteftersyn, hvor taksterne for eux ligestilles med de gymnasiale uddannelser.

Flere merkantile eux-elever på hovedforløb

Det er en udfordring, at mange eux-eleverne på de merkantile forløb ikke fortsætter på hovedforløb. I 2018 var det kun 34 % af eleverne, der fortsatte i hovedforløb direkte efter grundforløbet. Flere elever bør derfor motiveres til at starte på hovedforløbet og gennemføre en samlet eux, hvor de både opnår erhvervs- og studiekompetence.

Erhvervsskolerne arbejder lokalt med forskellige modeller, der skal sikre at eleverne vejledes og motiveres til at søge læreplads og dermed fortsætte på hovedforløbet. Der er ligeledes foretaget politiske regelændringer, som skal have tid til at blive indfaset. DEG-L anbefaler, at erfaringer fra forsøg og regelændringer følges tæt.

Dokumenter