Tavle, skrive

Bæredygtighed i udviklingsprojekter

Hvordan indgår bæredygtige mål i skolens udviklingsprojekter om pædagogik, didaktik og konkret erhvervsfaglig praksis?

Grundlaget for udvikling af nye praksisser, pædagogik og didaktik kræver ny praksisnær viden fra udviklingsprojekter og forskning. Dét arbejder Danske Erhvervsskoler og -Gymnasiers Netværk for FN's Verdensmål for. Netværket er et sted, hvor skoler kan udveksle idéer til, hvordan man kan indarbejder grøn omstilling og bæredygtighed i udviklings- og analysearbejde. 

Skolerne i netværket forpligter sig til, at:

  • Deltage i mindst ét udviklingsprojekt, der har fokus på FN’s verdensmål indenfor pædagogik og didaktik.
  • Deltage i mindst ét udviklingsprojekt, der har fokus på FN’s verdensmål og knytter sig til indhold og metoder i de enkelte fag/kurser på henholdsvis eud, de gymnasiale uddannelser og AMU.
  • Deltager i mindst ét udviklingsprojekt, der har fokus på bæredygtig dannelse.
  • Deltager i mindst ét forskningsprojekt, der har fokus på FN’s verdensmål fx i samarbejde med et universitet eller en professionshøjskole.

Mange skoler er godt i gang

ZBC har deltaget i et projektet: ”GreenPopUp4All”, der er målrettet kokke-/tjener elever og deres lærere . Hent bl.a. lærermanualer og digitale forløb på denne side:  Project results - GreenPopUp4all (gradia.fi)