Trivsel på de erhvervsgymnasiale uddannelser

Indhold
Gymnasier
Elever med ryggen til, trivsel

Denne analyse har til formål at give et overblik over trivslen på de erhvervsgymnasiale uddannelser, da trivsel spiller en stor rolle for unges livskvalitet og indlæring.

 Hovedkonklusioner

  • Den generelle trivsel på de erhvervsgymnasiale uddannelser scorer højt i trivselsundersøgelser. Eleverne scorer dog desværre også højt i indikatoren ”pres og bekymringer” på både hhx og htx.
  • Der findes ingen umildbare forskelle i trivselsindikatorernes score på tværs af mænd og kvinder - med undtagelse af ”pres og bekymringer”, hvor kvinder både på hhx og htx scorer 0,4 point lavere sammenlignet med mænd, hvilket svarer til en forskel på ca. 17 pct.
  • Der findes ingen umildbare forskelle i trivselsindikatorernes score på tværs af etniciteterne.

Baggrund

Der findes to erhvervsgymnasiale uddannelser: den merkantile studentereksamen (hhx) og den tekniske studentereksamen (htx). Begge har til formål at give eleverne kompetencerne til videre uddannelse.

Denne analyse har til formål at give et overblik over trivslen på de erhvervsgymnasiale uddannelser, da trivsel spiller en stor rolle for unges livskvalitet og indlæring. I første del af undersøgelsen er det almene gymnasie (stx) også inddraget som et sammenligningsgrundlag, hvilket skyldes at stx er den sidste 3-årige gymnasiale uddannelse og den langt største målt på det samlede antal elever.

Trivselsopgørelsen stammer fra Børne- og Undervisningsministeriets trivselsmåling, hvilket overordnet set opgøres på fem trivselsindikatorer på en skala fra 1-5, hvor 1 er den laveste mulige trivsel og 5 er den højeste mulige trivsel.

Trivsel på de erhvervsgymnasiale uddannelser

Hvis man ser på trivslen på hhv. hhx og htx, har eleverne på begge uddannelser generelt et højt trivselsniveau. Indikatorerne for læringsmiljø samt pres og bekymringer er de to indikatorer, der scorer lavest sammenlignet med de resterende tre indikatorer, hvor mobning næsten scorer topkarakter, hvilket betyder, at eleverne overordnet set ikke oplever at mobning forekommer.

Figur 1 viser en opgørelse fra 2022 af trivselsresultaterne opgjort på fem indikatorer for hhx, htx og stx. Stx er medtaget som sammenligningsgrundlag.

Figur 1: Opgørelse af trivselsresultaterne opgjort på fem indikatorer for hhx, htx og stx (2022)

Figur 1 - Opgørelse af trivselsresultaterne opgjort på fem indikatorer for hhx, htx og stx (2022)
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet, Uddannelsesstatistik.dk

Trivselsmålinger opgjort på køn

Hvis man retter blikket imod trivselsindikatorerne fordelt på mænd og kvinder, ses det, at mænd og kvinders trivselsscorer for fire ud af de fem indikatorer er nogenlunde ens. Indikatoren ”pres og bekymringer” er ca. 0,4 point lavere for kvinder end for mænd, hvilket svarer til, at kvinder trives ca. 17 pct. dårligere ift. ”pres og bekymringer” sammenlignet med mænd. Dette er et resultat, der gør sig gældende for både hhx og htx.

En opgørelse over 2022 trivselsmålingerne for de fem indikatorer fordelt på mænd og kvinder ses i figur 2 og figur 3 for hhv. hhx og htx.

Figur 2: HHX resultater for de fem trivselsindikatorer fordelt på kvinder og mænd (2022)

Figur 2 - HHX resultater for de fem trivselsindikatorer fordelt på kvinder og mænd (2022)
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet, Uddannelsesstatistik.dk

Figur 3: HTX resultater for de fem trivselsindikatorer fordelt på kvinder og mænd (2022) 

Figur 3 - HTX resultater for de fem trivselsindikatorer fordelt på kvinder og mænd (2022)
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet, Uddannelsesstatistik.dk

Trivselsmålinger opgjort på etnicitet

Hvis man retter blikket imod trivselsindikatorerne fordelt på herkomst, findes ikke nogen betydelig forskel mellem elever med dansk og udenlandsk herkomst. Dog ses der små udsving ved trivselsindikatoren ”pres og bekymring”, hvor elever med udenlandsk herkomst rapporterer en lidt lavere trivsel sammenlignet med elever med dansk herkomst. Dette gælder både for hhx og htx.

En opgørelse over 2022 trivselsmålingerne for de fem indikatorer fordelt på etnicitet for hhv. hhx og htx ses i figur 4 og figur 5 nedenfor.

Figur 4: HHX resultater for de fem trivselsindikatorer fordelt på etnicitet (2022)

Figur 4 - HHX resultater for de fem trivselsindikatorer fordelt på etnicitet (2022)
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet, Uddannelsesstatistik.dk

Figur 5: HTX resultater for de fem trivselsindikatorer fordelt på etnicitet (2022) 

Figur 5 - HTX resultater for de fem trivselsindikatorer fordelt på etnicitet (2022)
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet, Uddannelsesstatistik.dk

Faglig trivsel på hhx og htx

Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier gennemførte i 2020 et projekt omkring faglig trivsel på hhx og htx. Gennem en række cases og interviews forsøgte vi at afdække, hvad god faglig trivsel er på hhx og htx og ikke mindst eksemplificere, hvordan man ude på skolerne helt konkret arbejder med faglig trivsel.

Et par gennemgående konklusioner fra projektet er:

  • Social og faglig trivsel hænger uløseligt sammen
  • Fællesskaber styrker faglig trivsel
  • Projektarbejde skaber faglig trivsel
  • Lærer-elev-relationen er vigtig for god trivsel.

Som afslutning på projektet blev der udgivet et magasin, afholdt et webinar og oprettet et indlæg på DEG’s hjemmeside. Se elementerne her.

Om data

Data, der er anvendt stammer fra Børne- og Undervisningsministeriets uddannelsesstatistik og vurderes at være af høj kvalitet.

Emne