Person skriver formler på tavle/whiteboard

Alliancen for digital teknologiforståelse

Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier er med i ny stor alliance, der vil arbejde for, at teknologiforståelse indføres som faglighed i uddannelsessystemet på alle niveauer.

Det er alliancens erklærede mål at skabe politisk opbakning til at implementere en ny faglighed i uddannelsessystemet.

Digitalisering er i dag en fundamental og indgroet del af samfundets, erhvervslivets og den demokratiske offentligheds grundstruktur. Den digitale teknologi er ikke bare et redskab, vi benytter; det er en integreret del af den måde, vores liv og vores samfund er indrettet på. 

Dette bør afspejles på alle niveauer i uddannelsessystemet i arbejdet med elevernes dannelse. Eleverne skal klædes på til, at de med digitale kompetencer, kritisk tænkning og demokratisk handleevne kan virke som myndige samfundsborgere, begå sig på arbejdsmarkedet samt anvende og udvikle nye teknologier.

Alliancen mener, at der er behov for, at teknologiforståelse indføres som en solid og ambitiøs faglighed i det danske uddannelsessystem på alle niveauer. Fagligheden skal udvikles på baggrund af forsøget med teknologiforståelse i folkeskolen og understøttes af forskning og udvikling samt kompetenceudvikling af lærere og undervisere. 

Med i alliancen for digital teknologiforståelse:
  • Akademiet for de Tekniske Videnskaber
  • Dansk Erhverv
  • Danske Erhvervsakademier
  • Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Lederne
  • Danske Gymnasier
  • Danske HF og VUC
  • Dansk Industri
  • Danmarks Lærerforening
  • Dansk Metal
  • Danmarks Private skoler
  • Danske Professionshøjskoler
  • Danske Regioner
  • Danske Skoleelever
  • Danske Universiteter
  • EdTech Danmark
  • IDA
  • IT-Branchen
  • KL
  • Københavns Professionshøjskole
  • Skolelederforeningen
  • Tekniq Arbejdsgiverne