Faglige mindstekrav og lærerkompetencer

Indhold
Gymnasier
lærer

Erhvervsgymnasierne oplever udfordringer med at finde kandidater, der lever op til de faglige mindstekrav, der er politisk fastsat. Med denne spørgeskemaundersøgelse ønsker DEG at give et overblik over omfanget af problemerne samt inden for hvilke fag og med hvilke typer af kandidater, der typisk opstår vanskeligheder.

Hovedkonklusion

  • 90 pct. af de adspurgte rektorer på erhvervsgymnasierne har oplevet udfordringer med finde kandidater, der opfylder de faglige mindstekrav.
  • Flest erhvervsgymnasier oplever udfordringer inden for naturvidenskabelige, matematiske og tekniske fag – særligt inden for fagene informatik og matematik. Men skolerne oplever også udfordringer inden for fag som virksomhedsøkonomi og international økonomi.
  • I de matematiske og tekniske fag er det særligt det faglige mindstekrav om at have læst obligatorisk kernestof på mindst 60 ECTS, der giver skolerne udfordringer. I de samfundsvidenskabelige fag er det mere differentieret hvilke faglige mindstekrav, der volder problemer for skolerne i deres rekruttering.
  • 81 pct. af rektorerne har erfaringer med at undersøge om efteruddannelse kan være løsningen. Her oplever de, at det er lettest at finde efteruddannelse inden for klassiske fag som dansk, engelsk og matematik, mens det er sværest inden for fag som informatik, teknikfag, innovation og virksomhedsøkonomi.
  • 40 pct. af skolerne svarer, at det er kandidater med en baggrund fra Aalborg Universitet, der giver de største udfordringer med at opfylde de faglige mindstekrav. 38 pct. svarer, at det varierer meget, mens 26 pct. svarer at kandidaterne typisk kommer fra enten RUC eller DTU.
  • 71 pct. af rektorerne har oplevet at have fejlansat kandidater, som de troede, levede op til de faglige mindstekrav. 53 pct. fandt ud af, at de havde lavet en fejlansættelse i forbindelse med ministeriet tilsyn. 32 pct. fandt ud af det ved et tilfælde.

Baggrund

Erhvervsgymnasierne oplever udfordringer med at finde kandidater, der lever op til de faglige mindstekrav, der er politisk fastsat. Ofte må de i ansættelsesprocessen afvise dygtige lærerkandidater, da de ikke lever op til en række formelle faglige mindstekrav. Skolerne oplever, at reglerne er svære at gennemskue, og derfor har der været en række eksempler på kandidater, der allerede var ansat og påbegyndt pædagogikum, men som har måttet afbryde deres pædagogikum undervejs. Det har store menneskelige, økonomiske og samfundsmæssige konsekvenser.

Med denne spørgeskemaundersøgelse ønsker DEG at give et overblik over omfanget af problemerne samt inden for hvilke fag og med hvilke typer af kandidater, der typisk opstår vanskeligheder. Desuden ser undersøgelsen på hvilke af de specifikke faglige mindstekrav, der særligt volder problemer inden for nogle af hhx og htx profilfag.

DEG har udarbejdet spørgerammen i samarbejde med Danske Gymnasier.

Figur 1: Har I inden for de seneste 3 år oplevet udfordringer i ansættelsesprocessen med at finde kandidater, der opfylder de faglige mindstekrav? (n=59)

Har I inden for de seneste 3 år oplevet udfordringer i ansættelsesprocessen med at finde kandidater, der opfylder de faglige mindstekrav?
Kilde: Danske Erhvervsskoler og -Gymnasiers spørgeskemaundersøgelse om faglige mindstekrav

Figur 2: Inden for hvilke af nedenstående hovedområder oplever I udfordringer med at ansætte kandidater, der opfylder de faglige mindstekrav? (n=53)

Inden for hvilke af nedenstående hovedområder oplever I udfordringer med at ansætte kandidater, der opfylder de faglige mindstekrav
Kilde: Danske Erhvervsskoler og -Gymnasiers spørgeskemaundersøgelse om faglige mindstekrav

Figur 3: Inden for hvilke humanistiske fag oplever I udfordringer med at ansætte kandidater, der opfylder de faglige mindstekrav? (n=13)

 Inden for hvilke humanistiske fag oplever I udfordringer med at ansætte kandidater, der opfylder de faglige mindstekrav
Kilde: Danske Erhvervsskoler og -Gymnasiers spørgeskemaundersøgelse om faglige mindstekrav

Figur 4: Inden for hvilke naturvidenskabelige og tekniske fag og matematik oplever I udfordringer med at ansætte kandidater, der opfylder de faglige mindstekrav? (n=49)

Inden for hvilke naturvidenskabelige og tekniske fag og matematik oplever I udfordringer med at ansætte kandidater, der opfylder de faglige mindstekrav
Kilde: Danske Erhvervsskoler og -Gymnasiers spørgeskemaundersøgelse om faglige mindstekrav

Figur 5: Inden for hvilke samfundsvidenskabelige fag oplever I udfordringer med at ansætte kandidater, der opfylder de faglige mindstekrav? (n=19)

Inden for hvilke samfundsvidenskabelige fag oplever I udfordringer med at ansætte kandidater, der opfylder de faglige mindstekrav
Kilde: Danske Erhvervsskoler og -Gymnasiers spørgeskemaundersøgelse om faglige mindstekrav

Tabellerne nedenfor viser hvilke specifikke faglige mindstekrav, der volder problemer i de enkelte fag. De fag hvor flest har angivet, at de oplever udfordringer med at ansætte kandidater, der opfylder de faglige mindstekrav er udvalgt til gennemgang nedenfor.

Top 5 over de faglige mindstekrav, som de fleste skoler oplever volder problemer i faget Informatik Svarprocent
Have læst obligatorisk kernestof på mindst 60 ECTS-point. 60%
Have læst dybdestof på 10 til 30 ECTS-point. 48%
Have læst breddestof på 10 til 30 ECTS-point. 44%
Have et solidt kendskab til: Programmering. 36%
Kandidaten skal have basalt kendskab til breddeemnerne: Informatikkens videnskabsteori 32%
Kilde: Danske Erhvervsskoler og -Gymnasiers spørgeskemaundersøgelse om faglige mindstekrav. n=25  
Top 5 over de faglige mindstekrav, som de fleste skoler oplever volder problemer i faget matematik Svarprocent
Have læst obligatorisk kernestof på mindst 60 ECTS-point. 65%
Have læst dybdestof på op til 30 ECTS-point. 48%
Have læst fagdidaktik og videnskabsteori på ca. 10 ECTS-point. 43%
Kandidaten skal have kendskab til breddeemnerne: Matematikkens historie. 35%
Have læst breddestof på ca. 20 ECTS-point 30%
Kilde: Danske Erhvervsskoler og -Gymnasiers spørgeskemaundersøgelse om faglige mindstekrav. n=23  
Top 5 over de faglige mindstekrav, som de fleste skoler oplever volder problemer i teknikfag: digitalt design & udvikling Svarprocent
Have læst obligatorisk kernestof på mindst 60 ECTS-point. 67%
Kandidaten skal - gennem uddannelse og erhvervsmæssigt virke - have erhvervet sig en grad af professionalisme, der matcher sædvanlig praksis hos relevante erhvervsvirksomheder. 58%
Have læst dybdestof på op til 30 ECTS-point. 42%
Have læst breddestof på ca. 20 ECTS-point 33%
Have læst fagdidaktik og videnskabsteori på ca. 10 ECTS-point. 33%
Kilde: Danske Erhvervsskoler og -Gymnasiers spørgeskemaundersøgelse om faglige mindstekrav. n=12  
Top 5 over de faglige mindstekrav, som de fleste skoler oplever volder problemer i faget programmering Svarprocent
Have læst obligatorisk kernestof på mindst 60 ECTS-point. 78%
Have læst dybdestof på 10 til 30 ECTS-point 56%
Have læst breddestof på 10 til 30 ECTS-point 56%
Kunne formidle computationelle emner til en udvalgt målgruppe, herunder fagets eksperimentelle og konstruktionsrettede sider. 11%
Kandidaten skal have indgående kendskab til udvalgte faglige områder af betydning for forskning, udvikling, teknologisk- og merkantil anvendelse, undervisning eller formidling. 11%
Kilde: Danske Erhvervsskoler og -Gymnasiers spørgeskemaundersøgelse om faglige mindstekrav. n=9  
Top 5 over de faglige mindstekrav, som de fleste skoler oplever volder problemer i faget kommunikation og it Svarprocent
Have læst breddestof på ca. 20 ECTS-point. 60%
Have læst obligatorisk kernestof på mindst 60 ECTS-point. 50%
Have læst dybdestof på op til 30 ECTS-point. 50%
Have solidt kendskab til: Konstruktion, programmering og værktøjer til 3D-grafik, grafisk design og multimediale former inden for digitale medier og kommunikation. 40%
Have læst fagdidaktik og videnskabsteori på ca. 10 ECTS-point. 30%
Kilde: Danske Erhvervsskoler og -Gymnasiers spørgeskemaundersøgelse om faglige mindstekrav. n=10  
Top 5 over de faglige mindstekrav, som de fleste skoler oplever volder problemer i faget international økonomi Svarprocent
Have omfattende kundskaber indenfor: makroøkonomi 60%
Have omfattende kundskaber indenfor: mikroøkonomi 60%
Have omfattende kundskaber indenfor: økonometri 40%
Have kundskaber indenfor internationalt økonomisk samarbejde. 20%
Kandidaten skal have kundskaber indenfor samfundsvidenskabelig metode. Dette skal blandt andet indeholde teoretisk statistik og økonometri. 20%
Kilde: Danske Erhvervsskoler og -Gymnasiers spørgeskemaundersøgelse om faglige mindstekrav. n=5  
Top 5 over de faglige mindstekrav, som de fleste skoler oplever volder problemer i faget virksomhedsøkonomi Svarprocent
Have grundlæggende indsigt og færdigheder i at anvende begreber og teorier i: innovation og innovative processer 50%
Have videregående indsigt i og færdigheder i at anvende begreber og teorier i: internt regnskab/Managerial and Cost Accounting. 50%
Have grundlæggende indsigt og færdigheder i at anvende begreber og teorier i: årsregnskabsteori. 25%
Have grundlæggende indsigt og færdigheder i at anvende begreber og teorier i: makroøkonomi. 25%
Have videregående indsigt i og færdigheder i at anvende begreber og teorier i: om eksternt regnskab/Finansiel Accounting. 25%
Kilde: Danske Erhvervsskoler og -Gymnasiers spørgeskemaundersøgelse om faglige mindstekrav. n=4

Figur 6: Fra hvilket universitet kommer de kandidater, som I typisk oplever, ikke opfylder de faglige mindstekrav? (n=42)

Fra hvilket universitet kommer de kandidater, som I typisk oplever, ikke opfylder de faglige mindstekrav
Kilde: Danske Erhvervsskoler og -Gymnasiers spørgeskemaundersøgelse om faglige mindstekrav

Figur 7: Har I på jeres gymnasium nogle oplevelser eller erfaringer med at finde efteruddannelse til opfyldelsen af de faglige mindstekrav? (n=48)

Har I på jeres gymnasium nogle oplevelser eller erfaringer med at finde efteruddannelse til opfyldelsen af de faglige mindstekrav
Kilde: Danske Erhvervsskoler og -Gymnasiers spørgeskemaundersøgelse om faglige mindstekrav
Indenfor hvilke fag mener du, at det er lettest at finde efteruddannelse? Svarprocent
Humanistiske fag (n=15)  
Dansk 73%
Engelsk 53%
Idéhistorie 47%
Naturvidenskabelige, tekniske og matematiske fag (n=23)
Matematik 74%
Informatik 26%
Fysik 17%
Samfundsvidenskabelige fag (n=12)
Psykologi 42%
Innovation 42%
Samfundsfag 33%
Kilde: Danske Erhvervsskoler og -Gymnasiers spørgeskemaundersøgelse om faglige mindstekrav. 
Indenfor hvilke fag mener du, at det er sværest at finde efteruddannelse? Svarprocent
Humanistiske fag (n=8)  
Idéhistorie 38%
Fransk begynder, fransk fortsætter 13%
Spansk 13%
Naturvidenskabelige, tekniske og matematiske fag (n=21)
Informatik 52%
Teknikfag - digitalt design og udvikling 38%
Teknikfag - udvikling og produktion 24%
Samfundsvidenskabelige fag (n=12)
Innovation 33%
Virksomhedsøkonomi 25%
International økonomi 17%
Kilde: Danske Erhvervsskoler og -Gymnasiers spørgeskemaundersøgelse om faglige mindstekrav. 
Hvordan håndterer I typisk udfordringerne med at finde kandidater, der opfylder de faglige mindstekrav? (Flere svar muligt) Svarprocent
Vi lader stillingen være ubesat 2%
Vi ansætter kandidaten i midlertidig stilling 67%
Vi ansætter kandidaten/kandidaterne til en fast stilling med en aftale om supplering, så kandidaten senere opfylder de faglige mindstekrav 62%
Vi genopslår stillingen 33%
Andet 12%
Kilde: Danske Erhvervsskoler og -Gymnasiers spørgeskemaundersøgelse om faglige mindstekrav. n=4

Figur 8: Har I på jeres gymnasium fejlansat kandidater, som I troede opfyldte de faglige mindstekrav? (n=48)

Har I på jeres gymnasium fejlansat kandidater, som I troede opfyldte de faglige mindstekrav
Kilde: Danske Erhvervsskoler og -Gymnasiers spørgeskemaundersøgelse om faglige mindstekrav

Figur 9: Hvordan fandt I ud af, at I havde lavet en fejlansættelse? (n=34)

Hvordan fandt I ud af, at I havde lavet en fejlansættelse
Kilde: Danske Erhvervsskoler og -Gymnasiers spørgeskemaundersøgelse om faglige mindstekrav

Om data

Faktaarket er baseret på svar fra en spørgeskemaundersøgelse udsendt til rektorer på erhvervsgymnasier, der udbyder hhx, htx, stx og/eller HF. 66 rektorer har svaret på spørgeskemaet fordelt på 42 forskellige erhvervsskoler. Det er udsendt til 63 skoler. Det giver en svarprocent på 67%.

Spørgeskemaundersøgelsen er gennemført i december 2020. Spørgsmålene er udviklet og pilottestet i samarbejde med Danske Gymnasier, som har gennemført en lignende undersøgelse i på de almene gymnasier.