Kursusaktivitet på AMU 2022

Indhold
AMU
Voksen, computer, elev, amu

Hovedkonklusion

  • I 2022 var der 12 pct. flere på AMU-kurser end i 2021, viser data fra Børne- og Undervisningsministeriet. Stigningen ses primært blandt AMU-kursister, der er i job. I perioden er antallet af kursister, der er i beskæftigelse, steget med 19 pct., hvorimod udviklingen i antallet af øvrige kursister (ledige mv.), er faldet med 5 pct.  

  • I Region Syddanmark er kursusaktiviteten steget med 18 pct. fra 2021 til 2022. Til sammenligning er der kun en stigning på 3 pct. hos udbyderne i Region Nordjylland i samme periode.

  • AMU-udbyderne oplevede generelt set et stort fald i AMU-aktiviteten i 2020 og 2021 pga. COVID-19 pandemien. Fremgangen fra 2021 til 2022 indikerer, at aktivitetsnedgangen er vendt, men der mangler stadig AMU-kursister, hvis sektoren skal tilbage på samme niveau som 2019. Sammenligner man AMU-aktiviteten i 2019 (året før COVID-19) med aktiviteten i 2022 er der et fald i aktiviteten på 18 pct. Det er kun Industriens Fællesudvalg, ét ud af 12 efteruddannelsesudvalg, der har formået at nå tilbage til aktivitetsniveauet i 2019.  

  • Over en 10-årig periode har der været et samlet fald i aktiviteten på AMU på 36 pct. I 2013 var 620.485 kursister på AMU-kursus, og til sammenligning var der 396.062 i 2022. Der har været et fald på 28 pct. i antallet af unikke personer, der har været på kursus i de 10 år.

Flere kursister i 2022 sammenlignet med året før

I følgende tabeller ses udviklingen i antal kursister, der har deltaget på AMU i 2022 sammenlignet med 2021 og 2019, som er året før Danmark, blev ramt af pandemien COVID-19, der påvirkede muligheden for at afvikle AMU-kurser. Læs mere om COVID-19 i afsnittet "Om data".

Figur 1: Udviklingen i antal deltagere på AMU-kurser fra 2021 til 2022.

Figur 1 - Udviklingen i antal deltagere på AMU-kurser fra 2021 til 2022

Det fremgår af figur 1, at antallet af AMU-kursister er steget 12 pct. fra 2021 til 2022, fra 354.164 i 2021 til 396.062 i 2022. Der var således 41.898 flere kursister på AMU i 2022 end i 2021. En AMU-kursist deltager ofte i flere AMU-kurser, derfor kan der være personer, der går igen, når man måler det samlede antal AMU-kursister. Opgør man udviklingen i unikke personer, var der ca. 20.000 flere unikke kursister i 2022 sammenlignet med 2021. Unikke kursister er personer, der har været på mindst et AMU-kursus i perioden.

Det tyder på, at udviklingen er vendt efter den tilbagegang AMU-udbyderne oplevede i 2020 og 2021, hvor kursusaktiviteten var påvirket af pandemien COVID 19. Kursusaktiviteten i 2022 er dog ikke på niveau med 2019 og 2018, som er årene før pandemien. Det fremgår af nedenstående figur 2:

Figur 2: Udviklingen i det samlede antal deltagere på AMU-kurser i perioden 2018 til 2022.

Figur 2 - Udviklingen i det samlede antal deltagere på AMU-kurser i perioden 2018 til 2022

Som det fremgår af figur 2, er aktiviteten samlet set faldet med 18 pct. fra 2019 til 2022, fra 482.351 kursusdeltagere i 2019 til 396.062 i 2022.

De fleste AMU-kursister i perioden 2019-2022 er i job

I dette afsnit fremgår AMU-kursisternes baggrund i forhold til deres tilknytning til arbejdsmarkedet og aktivitetsniveau på tværs i de 5 Regioner i perioden fra 2019 til 2022.

Figur 3: AMU-kursisternes beskæftigelsesbaggrund i perioden 2019 til 2022.

Figur 3 - AMU-kursisternes beskæftigelsesbaggrund i perioden 2019 til 2022

Tabel 1: AMU-deltageres (unikke deltagere) beskæftigelsesbaggrund i perioden 2018 til 2022

Antal og procentvis udvikling 2018 2019 2020 2021 2022 Udvikling 2021-2022 Udvikling 2019-2022
Beskæftigede 154.398 160.097 121.145 117.801 140.106 19% - 12%
Under uddannelse 4.859 5.383 5.082 6.074 5.900 - 3% 10%
Øvrige, ledige mv. 51.220 49.998 44.004 41.577 39.559 - 5% - 21%
Kilde: BUVM, uddannelsesstatistik.dk, unikke deltagere, kalender år, arbejdsmarkedsstatus

Som det fremgår af figur 3 og tabel 1 ses der en stigning i antallet af AMU-kursister, der er i beskæftigelse, fra 2021 til 2022. Antallet af kursister, der i beskæftigelse, er steget med 19 pct. fra 2021 til 2022, hvorimod udviklingen i antallet af øvrige kursister, der er ledige mv., er faldet med 5 pct. i samme periode. Sammenligner man med året før COVID-19 er der et fald i antallet af kursister, der er ledige mv. på 21 pct. og et fald i de beskæftigede på 12 pct. Omvendt ser det ud for AMU-kursister, der er under uddannelse, hvor der har været en fremgang siden 2019. Det tyder derfor på, at AMU-kurser i højere grad indgår i et uddannelsesforløb.

Tabel 2: Udviklingen i antallet af AMU-kursister 2019-2022 på regionalt niveau.

Antal og procentvis udvikling 2018 2019 2020 2021 2022 Udvikling 2021-2022 Udvikling 2019-2022
Region Hovedstaden 84.264 88.089 75.533 70.162 75.198 7% - 15%
Region Midtjylland 111.801 115.476 90.158 83.897 93.469 11% - 19%
Region Nordjylland 74.227 74.597 56.813 55.726 57.548 3% - 23%
Region Sjælland 67.522 69.755 55.902 51.640 59.054 14% - 15%
Region Syddanmark 128.140 130.531 105.363 90.587 106.918 18%

- 18%

Kilde: BUVM, Uddannelsesstatistik.dk, kursusdeltagelse, region

Som det fremgår af tabel 2. ses den positive udvikling i AMU-aktiviteten fra 2021 til 2022 i alle 5 regioner. Dog har der været en begrænset fremgang i Region Nordjylland og Region Hovedstaden set i forhold til landsgennemsnittet på 12 pct. Region Syddanmark haft en fremgang på 18 pct. og skiller sig derfor væsentligt ud ifht. landsgennemsnittet.
Alle regioner oplevet et fald i antallet kursusdeltagelser på AMU, når man sammenligner aktivitetsniveauet i 2022 med niveauet før pandemien COVID-19 i 2019.

Kursusaktivitet på AMU i et 10-årigt perspektiv

Dette afsnit har fokus på, hvordan aktiviteten har været på AMU i en 10-årig periode fra 2013 til 2022. Der præsenteres data, der belyser hvor mange AMU-kursister, der har været i alt og ligeledes, hvor mange unikke personer der har deltaget i kurser inden for de sidste 10 år. Følgende figur 4 viser udviklingen i perioden.

Figur 4: Udviklingen i antal deltagere til AMU-kurser i perioden 2013 til 2022.

Figur 4 - Udviklingen i antal deltagere til AMU-kurser i perioden 2013 til 2022

I ovenstående figur 4 fremgår det, at der i 2013 var 620.485 kursister på AMU-kursus. Til sammenligning var der 396.062 i 2022, hvilket svarer til et fald på 36 pct. Ser man på antallet unikke personer, der har været på kursus, er det samme tendens. I 2022 var der 180.821 unikke personer på kursus, hvilket er 27 pct. færre end i 2013.

AMU-aktivitet på efteruddannelsesudvalgenes områder

12 efteruddannelsesudvalg repræsenterer de forskellige brancheområder som AMU-kurserne retter sig mod. Herudover er der de mere tværgående områder, der er fælleskataloget og Individuel kompetencevurdering. Følgende figur 5 viser udviklingen i aktiviteten på AMU, opdelt efter efteruddannelsesudvalgene og de tværgående områder.

Figur 5: Udviklingen i antal gennemførte AMU-kurser i perioden 2013 til 2022 fordelt på efteruddannelsesudvalg og tværgående områder. Navnene på efteruddannelsesudvalgene er forkortet i afbildningen i grafen. Der henvises til afsnittet ”Om data”.

Figur 5 - Udviklingen i antal gennemførte AMU-kurser i perioden 2013 til 2022 fordelt på efteruddannelsesudvalg og tværgående områder

Som det fremgår af figur 5, viser det sig, at de store udviklinger mellem 2013 og 2023 primært er inden for to af efteruddannelsesudvalgenes områder. Det drejer sig om det merkantile brancheområde; Handel, administration, kommunikation og ledelse (det merkantile område) og Transportområdet.

Som det fremgår af figur 5, er der sket et stort fald på det merkantile område fra 190.291 i 2013 til kun 81.214 i 2022, hvilket er et fald på 57 pct.
På transportområdet er det eneste område, der har haft fremgang, når man sammenligner AMU-aktivitetsniveauet i 2022 med 2013. Transporterhvervet har haft en fremgang på 23 pct. i perioden 2013 til 2022.  

Fra 2021 til 2022 er der fremgang inden for 10 ud af de 12 brancher som efteruddannelsesudvalgene repræsenterer samt på de to fælles områder (fælleskataloget og IKV). På det merkantile område er antallet af AMU-kursister på holdene nogenlunde det samme i 2022 som i 2021. På området mejeri og jordbrug har de haft et fald på 11 pct. fra 2021 til 2022. Der er også efteruddannelsesudvalg, der har oplevet en nævneværdig fremgang fra 2021 til 2022. Det er fx Industriens fællesudvalg, efteruddannelsesudvalget inden for bygge/anlæg og industri og Køkken, Hotel, Restaurant, Bager, Konditor og Kødbranchen. Udviklingen inden for de tre områder er illustreret i følgende figur 6.

Figur 6: Udviklingen i antal deltagere på AMU-kurser i perioden 2013 til 2022 inden for tre udvalgte efteruddannelsesudvalg.

Figur 6 - Udviklingen i antal deltagere på AMU-kurser i perioden 2013 til 2022 inden for tre udvalgte efteruddannelsesudvalg

Figur 6 viser, at der inden for Køkken, hotel mv. var 2.922 flere deltagere på AMU-kursus i 2022 sammenlignet med 2021, hvilket svarer til en fremgang på 58 pct. Inden for Industriens Fællesudvalg var der en stigning på 63 pct.. På det område var der 14.402 flere kursister i 2022 sammenlignet med 2021 og tilsvarende har byggeriet oplevet en stor fremgang i samme periode. Alle tre områder har haft en væsentlig tilbagegang i kursusaktiviteten, når man sammenligner kursusaktiviteten i 2019 med kursus aktiviteten i 2020 og 2021, hvor pandemien COVID-19 påvirkede muligheden for at afvikle kurser. Det fremgår af følgende tabel 3.

Tabel 3: AMU-deltagere inden for tre efteruddannelsesudvalg i perioden fra 2018 til 2022

  2018 2019 2020 2021 2022 Udvikling fra 2019-2022
Bygge/anlæg og industri 42.363

43.928

31.383 30.000 37.869 - 14%
Industriens Fællesudvalg 32.341 36.843 27.119 23.021 37.423 2%
Køkken, Hotel, Restaurant, Bager, Konditor og Kødbrancehn 13.068 12.700 10.611 5.000 7.922 - 38%
Kilde: BUVM, uddannelsesstatisik.dk, kursusdeltagelse, efteruddannelsesudvalg

Tabel 3 viser ligeledes, at efteruddannelsesudvalget Industriens Fællesudvalg har formået at genvinde AMU-kursister i 2022, så niveauet matcher kursusaktiviteten i 2019, der er året før Danmark blev ramt af pandemien COVID-19. På industriens Fællesudvalgs område har der været en stigning på 2 pct. når man sammenligner niveauet i 2022 med 2019.   

Om data

Fakta arket er baseret på data fra Børne- og Undervisningsministeriet (BUVM), Uddannelsesstatistik og egne beregninger. Data er trukket primo juni 2023.

Dette faktaark præsenterer udvalgte nøgletal vedr. aktivitet på arbejdsmarkedsuddannelserne (AMU), inden for de seneste 10 år. Det inkluderer data fra 2020 og 2021, hvor det danske samfund og arbejdsmarked var berørt af covid-19-pandemien. Covid-19 medførte en hel- og delvis nedlukning af samfundet i perioder, samt restriktioner, der havde betydning for, om uddannelsesinstitutionerne kunne gennemføre undervisning med fysisk tilstedeværelse på skolen. I løbet af 2020 og 2021 blev der åbnet gradvist op for afholdelse af kurser med fysisk fremmøde, under hensyn til de gældende restriktioner. I nedlukningsperioderne har det ligeledes været muligt at gennemføre nogle AMU-kurser som fjernundervisning, hvor kursisten ikke skal møde op fysisk på skolen. Aktivitetstal fra 2020 og 2021 vil derfor ikke være at betragte som et sammenligneligt år med de øvrige år. Derfor er der fokus på at se på udviklingen fra perioden før pandemien COVID-19 og de seneste tal fra 2022.

I faktaarket fremgår efteruddannelsesudvalg og fællesområderne i forkortede betegnelser, der er foretaget med henblik på at forenkle den grafiske fremstilling.

Nedenfor er en tabel, der viser de fulde navne på efteruddannelsesudvalg mv. der er anvendt i faktaarket.

Tabel 4 - De fulde navne på efteruddannelsesudvalg