Bestyrelsesarbejde

For bestyrelserne på erhvervsskolerne

Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier har samlet en række nyttige informationer og værktøjer til såvel nye som erfarne bestyrelsesmedlemmer på erhvervsskolerne. DEG tilbyder kurser, rådgivning og vejledning til bestyrelsesmedlemmer om både juridiske og organisatoriske problemstillinger.

Bestyrelsens opgaver

Bestyrelsen har den overordnede ledelse af skolen og skal derudover: fastlægge det årlige program, hvert år godkende budget for det følgende regnskabsår og godkende regnskab for skolens aktiviteter. Derudover har bestyrelsen en række opgaver, som er beskrevet her:

Noter, kuglepen, telefon, økonomi, finans

Bestyrelsen skal arbejde for, at skolens udbud af erhvervsrettet grund- og efteruddannelse i videst muligt omfang tilgodeser behovet for relevant uddannelse hos uddannelsessøgende og virksomheder.  

Bestyrelsens ansvar

Computer, administration, noter

Her kan du læse om det ansvar, der gælder for bestyrelsesmedlemmerne på erhvervsskolerne.

Bestyrelsernes strategiske arbejde

Hvad er strategi, og hvordan arbejder man strategisk? Når det er en central opgave for erhvervsskolernes bestyrelser at deltage i og have ansvaret for det strategiske arbejde, er det vigtigt at vide, hvad en strategi egentlig er. Det er denne folder lavet for at give svar på. 

Kodeks for godt bestyrelsesarbejde

I 2012 udarbejdede Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Bestyrelserne i samarbejde med B-SOSU og Pluss Leadership et kodeks for godt bestyrelsesarbejde. Kodekset er en brugbar tjekliste og giver et godt overblik over bestyrelsesopgaverne hen over året.

Regler for bestyrelsesarbejdet

Ministeriets regler for bestyrelsesarbejde

På selvejende institutioner varetager bestyrelsen og institutionens leder de opgaver, som følger af princippet om selvforvaltning. Læs om bestyrelsens arbejde og ansvar, ledelsens opgaver, vedtægter og institutionens hjemmeside hos Børne- og Undervisningsministeriet.

Forretningsorden

Det er et lovkrav, at der skal udarbejdes en forretningsorden. Forretningsordenen er et redskab, som bestyrelsen kan styre efter, og som hjælper bestyrelsen til at udfylde sin rolle. Ansvaret for udarbejdelsen af denne har skolens bestyrelse. Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier har udarbejdet en skabelon til en forretningsorden, som bestyrelsen kan bruge: Skabelon til forretningsorden.

Hvem sidder i bestyrelsen på en erhvervsskole?

Bestyrelsen består af 6-12 medlemmer. Flertallet af stemmeberettigede bestyrelsesmedlemmer skal være udefrakommende, primært fra institutionens lokalområde.  

  • Et medlem udpeges af en eller flere kommunalbestyrelser. 
  • Arbejdsgivere og arbejdstagere er ligeligt repræsenteret.  
  • Institutionens leder deltager i bestyrelsens møder uden stemmeret som dens sekretær.  
  • To medlemmer udpeges af og blandt medarbejderne ved institutionen, hvoraf 1 har stemmeret.
  • Elevrådet udpeger to medlemmer, hvoraf én har stemmeret.  

Bestyrelsen kan udpege en eller flere medlemmer ved selvsupplering. Dette kræver, at skolens vedtægt indeholder bestemmelser herom. Herved kan der indsættes medlemmer med særlig sagkundskab, fx vedrørende finansielle, driftsmæssige eller markedsføringsmæssige forhold.  

    Der er mulighed for at have en større bestyrelse, fx i forbindelse med fusion. Dette kræver Børne- og Undervisningsministeriets godkendelse.  

    Det er skolens bestyrelse, som i skolens vedtægt fastsætter, hvilke organisationer eller andre, der skal udpege medlemmer til bestyrelsen.  

    Vederlag til bestyrelsesmedlemmer

    Som bestyrelsesmedlem bliver du honoreret efter Børne- og Undervisningsministeriets regler. Skolens revisor er pålagt at kontrollere, at der ikke uretmæssigt ydes særskilt vederlæggelse.

    Inhabilitet

    Bestemmelserne i Forvaltningsloven om inhabilitet gælder for bestyrelsen, lederen og andre ansatte ved institutionen. Er du inhabil ift. en sag, må du ikke træffe afgørelse, deltage i afgørelsen eller i øvrigt medvirke ved behandlingen af den pågældende sag.

    Man er bl.a. inhabil i en sag, hvis:

    • Man har en særlig personlig eller økonomisk interesse i sagens udfald.
    • En nærtstående (fx familie, beslægtede, besvogrede) har en særlig personlig eller økonomisk interesse i sagens udfald.
    • Man har en nær tilknytning til et selskab el.lign., der har en særlig interesse i sagens udfald.
    • Der i øvrigt foreligger omstændigheder, som er egnede til at vække tvivl om vedkommendes upartiskhed.  

    Læs mere i forvaltningsloven.

    Udelukkelse fra medlemskab

    Institutionsloven bestemmer af § 5, stk. 7, at en række personer ikke kan være medlemmer af bestyrelsen. Der er blandt andet tale om følgende personer:

    • Personer, der udlejer ejendomme m.m. til institutionen.
    • Medlemmer af bestyrelsen i fonde, selskaber mv., der udlejer ejendomme m.m. til institutionen.
    • Advokater, revisorer eller lignende rådgivere for personer, der udlejer ejendomme m.m. til institutionen, eller for fonde, selskaber mv., der udlejer ejendomme m.m. til institutionen.
    • Ansatte i ledende stillinger hos personer, der udlejer ejendomme m.m. til institutionen, eller i fonde, selskaber, foreninger mv., der udlejer ejendomme m.m. til institutionen.

    Hvis lejeforholdet er af uvæsentligt omfang finder nr. 1-4 ikke anvendelse.

    Læs mere i lov on institutioner for erhvervsrettet uddannelse

     

    Tavshedspligt

    Det er reglerne i Forvaltningsloven , der gælder for skolens bestyrelse, leder og andre ansatte. Der er, kort fortalt, tavshedspligt om:

    • Fortrolige oplysninger, fx enkeltpersoners private forhold.
    • Oplysninger, som det i øvrigt er nødvendigt at hemmeligholde på grund af offentlige eller private interesser, fx om tekniske indretninger, fremgangsmåder eller forretningsforhold.   

    Persondataloven stiller krav til skolerne om indhentning, behandling og videregivelse af personlige oplysninger. Vær opmærksom på oplysninger om personers:

    • Race
    • Religion
    • Politiske eller foreningsmæssige forhold
    • Seksuelle forhold
    • Strafbare forhold
    • Helbredsforhold, misbrugsproblemer og lign.
    • Interne familieforhold, fx stridigheder, selvmordsforsøg og ulykkestilfælde
    • Oplysning om indtægts- og formueforhold er også i nogle tilfælde omfattet af tavshedspligten.

    Læs mere i forvaltningsloven.

    Ligestillingsloven

    Ligestillingslovens § 11 pålægger alle erhvervsskoler at opstille måltal og udarbejde politik for ligestilling, ligesom erhvervsskolerne pålægges at indberette om status for opfyldelse af de opstillede krav til ressort ministeren.

    Bestyrelsesbarometer 2021

    Formålet med Bestyrelsesbarometer 2021 er at skabe et vidensgrundlag, der kan anvendes aktivt til løbende at udvikle de enkelte bestyrelser – og som kan bidrage til den samlede udvikling af selvejet og bestyrelsesmodellen på ungdoms- og voksenuddannelsesområdet. Barometeret er udarbejdet af PLUSS sammen med bestyrelsesforeningerne på ungdomsuddannelsesområdet.

    Bestyrelseskurser

    Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier arrangerer løbende bestyrelseskurser, der skal sikre en professionalisering af bestyrelsesarbejdet. Særligt ifm. nyudpegninger til bestyrelsen afholdes der bestyrelseskurser for nye bestyrelsesmedlemmer. Find kommende kurser under arrangementer.

    Værktøjer

    Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier har udarbejdet en række værktøjer, som kan understøtte bestyrelsesarbejdet for såvel nye som erfarne bestyrelsesmedlemmer på erhvervsskolerne. Det gælder fx:

    • Sådan byder du et nyt bestyrelsesmedlem velkommen
    • Inspiration til direktionsledelse og lederudviklingssamtalen
    • Drøftelse af bæredygtige udbud
    • Læs et regnskab
    Bestyrelsesarbejde, papir, samarbejde

    Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier har udarbejdet en række værktøjer, som kan understøtte bestyrelsesarbejdet for såvel nye som erfarne bestyrelsesmedlemmer på erhvervsskolerne.

    Kontakt

    Thomas

    Thomas Kurz Ankersen

    Chefkonsulent - jura & organisation