Elever på hovedforløbet

Indhold
EUD
Webudvikler elever arbejder ved computer

Hvem er eleverne, der går på hovedforløb?

Hovedkonklusion

  • Hovedområdet ”teknologi, byggeri og transport” er det hovedområde, som har den største tilgang, hvor hovedområdet ”fødevarer, jordbrug og oplevelser” har den laveste tilgang.
  • For alle fire hovedområder gør det sig gældende, at forældrenes højeste uddannelsesbaggrund oftest er en erhvervsuddannelse, men mellem 8 pct. og 20 pct. af disse elever har forældre med grundskolen som højeste uddannelsesbaggrund. Mellem 10 pct. og 18 pct. af eleverne har forældre hvis højeste uddannelsesbaggrund er en mellemlang videregående uddannelse.
  • Aldersfordelingen på hovedforløbet viser, at eleverne hyppigst er i aldersgruppen 15 til 29-årige.
  • Størstedelen af eleverne på de fire hovedområder har dansk oprindelse, men særligt på hovedområdet ”omsorg, sundhed og pædagogik” er der ca. 22 pct., der er indvandrere eller efterkommere
  • Kønsfordelingen viser at andelen af kvinder er størst på hovedområderne ”omsorg, sundhed og pædagogik” og ”kontor, handel og forretningsservice”, hvorimod modsatte gør sig gældende på de resterende hovedområder.

Tilgang

Figur 1: Tilgangen i antallet af elever til hovedforløbet fordelt på hovedområderne for skoleåret 2015/2016 til og med 2018/2019

Tilgangen i antallet af elever til hovedforløbet fordelt på hovedområderne for skoleåret 2015/2016 til og med 2018/2019
Kilde: uddannelsesstatistik, undervisningsministeriet

Forældres uddannelsesbaggrund

Figur 2: Forældrenes uddannelsesbaggrund til eleverne på hovedforløbet i 2018 fordelt på de fire hovedområder

Forældrenes uddannelsesbaggrund til eleverne på hovedforløbet i 2018 fordelt på de fire hovedområder.
Kilde: uddannelsesstatistik, undervisningsministeriet

Aldersfordeling

Figur 3: Aldersfordelingen for hovedforløbselever i 2018 fordelt på de fire hovedområder

Aldersfordelingen for hovedforløbselever i 2018 fordelt på de fire hovedområder
Kilde: uddannelsesstatistik, undervisningsministeriet

Etnicitet

Figur 4: Etnicitetsfordelingen for hovedforløbseleverne i 2018 fordelt på de fire hovedområder

Etnicitetsfordelingen for hovedforløbseleverne i 2018 fordelt på de fire hovedområder
Kilde: uddannelsesstatistik, undervisningsministeriet

Kønsfordeling

Figur 5: Kønsfordelingen for hovedforløbseleverne i 2018 fordelt på de fire hovedområder

Kønsfordelingen for hovedforløbseleverne i 2018 fordelt på de fire hovedområder
Kilde: uddannelsesstatistik, undervisningsministeriet

Om data

Data er indsamlet fra uddannelsesstatistik.dk og vurderes til at være pålideligt af høj kvalitet men med få usikkerheder. Data, der er anvendt, er tilgangs- og bestandsstatistikker, som er hentet den 3. februar 2020.