Fem unge menensker der står og snakker omkring et bord

Alle.Med.Nu

AOF, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier og Danske HF & VUC har taget initiativ til uddannelsesvisionen alle.med.nu. Formålet er at sikre et markant løft af gruppen af danskere med mangelfulde basale færdigheder gennem voksen- og efteruddannelsessystemet.

Visionens tre konkrete målsætninger

  • Gruppen af danskere med mangelfulde basale færdigheder skal halveres i 2030.
  • Der skal afsættes midler til etablering af brede samarbejder, der øger motivationen for erhvervelse af basale færdigheder.
  • Vi skal have et mere smidigt og mindre bureaukratisk voksen- og efteruddannelsessystem.

Mangelfulde basale kompetencer

Næsten 600.000 danskere har udfordringer med at læse, skrive og regne, og omkring 1.000.000 danskere har udfordringer med at bruge computer og IT-løsninger. Hvis målsætningen skal indfries, kræver det en massiv forøgelse af aktiviteten på det almene område i form af aktivitet på Forberedende Voksenundervisning (FVU) og Ordblindeundervisning (OBU), ligesom der skal ses på andre nye måder, der kan bidrage til at løfte opgaven. Uden en massivt styrket indsats vil det rundt regnet tage næsten 50 år at indfri målsætningen.

Basale færdigheder

Motivation er en forudsætning for, at flere formår at tilegne sig basale færdigheder. Motivationen skal skabes både hos den enkelte og hos virksomhederne, hvilket bedst gøres i feltet mellem udbyderne af voksenuddannelser (VUC, oplysningsforbund, erhvervsskoler) og i tæt samarbejde med kommuner, a-kasser, jobcentre, arbejdsgivere og faglige organisationer. Derfor er der brug for stærkere samarbejder mellem aktørerne med henblik på at skabe motiverende, synlige og let fremkommelige veje til at opnå de basale færdigheder. Stærke lokale og centrale samarbejder etableres bedst gennem konkrete lokale projekter og en central vidensopsamling. Der skal derfor afsættes midler til at etablere lokale/regionale projekter og til opbygning af en fælles og central vidensbank med metoder og koncepter.

Mindre bureaukrati og mere smidighed

En barriere for anvendelse af voksen- og efteruddannelsessystemet er bureaukratiske og indviklede regler. Der er behov for et mere smidigt og fleksibelt system med større grad af handlefrihed til uddannelsesaktørerne. Det vil gøre det nemmere og mere tilgængeligt at tage voksen- og efteruddannelse. Et succesfuldt eksempel er FVU-udbydernes mulighed for at afprøve mindre bureaukratiske optagelsesformer under Corona-nedlukningen, som har vist sig at være mere smidige og lige så gode i vurderingen af kursisterne.

Vi mener, at disse tre målsætninger er helt afgørende for, at vi får alle med, når det kommer til uddannelse og basale færdigheder. For at komme i mål, er der behov for en fælles indsats, hvor politikere, virksomheder, faglige organisationer m.v. går sammen om at sikre bred opbakning til målsætningerne. Derfor håber vi, at rigtig mange aktører vil tilslutte sig arbejdet med visionen.

For mere information

AOF Danmark: John Meinert Jacobsen, john@aof.dk, 24 65 15 70.

Danske HF og VUC: Stig Holmelund Jarbøl, shj@vucfyn.dk, 62 65 65 51.