Folkeskolen

Ambitiøst og kærkomment initiativ fra regeringen om en mere fri og praksisorienteret folkeskole

Nyhed

DEG roser regeringen for en ambitiøs og kærkommen plan for folkeskolen med fokus på praksisfaglige elementer.

Folkeskoler over hele landet sættes fri, 9 ud af 10 mål i folkeskolen fjernes og undervisningen gøres mere varieret med tid til praktisk og kreativ udfoldelse. Det er nogle af de elementer regeringen ser i folkeskolens fremtid, og som er beskrevet i det de kalder et kvalitetsprogram for folkeskolen under titlen ”Forberedt på fremtiden II – Frihed og fordybelse”.

Formålet med udspillet er at skabe en bedre sammenhæng mellem teori og praksis i folkeskolen og give frihed til at tilrettelægge undervisningen efter lokale behov og ønsker.

- Regeringen rammer plet med deres planer for folkeskolen. Vi kunne ikke være mere enige i, at der med tiden er skabt en ubalance mellem det boglige indhold over for det praktiske og kreative indhold i folkeskolen, og vi ser særdeles positivt på de initiativer, der nu meldes på banen om en større praksisdimension i fagene og en mere varierende undervisning. Kæmpe stor ros herfra, siger Ole Heinager, formand for Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Lederne.

Den udmelding bakker Kasper Palm, formand for Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Bestyrelserne, op om. Han påpeger, at folkeskolerne har en stor opgave foran sig, som erhvervsskolerne meget gerne vil støtte dem i.

- Erhvervsskolerne har jo lige netop den brede erfaring med praksisfaglig undervisning, og jeg er ikke i tvivl om, at alle erhvervsskoler hellere end gerne vil dele disse erfaringer og støtte folkeskolen i deres opgave. Det kan fx være at tilføje undervisningen i fag som fx matematik, naturfag, sprog en praksisfaglig og virkelighedsnær dimension og etablere samarbejder omkring valgfag og skoleforløb. I det hele taget stiller vi som erhvervsskoler meget gerne op og bidrager på alle måder vi kan, siger Kasper Palm.

Helt konkret vil regeringen indføre juniormesterlære i udskolingen, der betyder, alle elever i 8.-9. klasse vil få mulighed for et praktisk orienteret forløb tilrettelagt med én til to dage på en virksomhed i stedet for at følge folkeskolens almindelige undervisning i disse dage. Alternativt skal elever, der ønsker et andet skoleforløb, tilbydes én til to dage ugentligt på en erhvervsskole, FGU eller den kommunale ungdomsskole.

Regeringen ønsker samtidig at gøre det obligatorisk for alle elever at deltage i erhvervspraktik i enten 7., 8. eller 9. klasse, samt at udvide det eksisterende forsøg med mere praktiske prøveformer for at øge fokus på praktiske kompetencer og færdigheder ved folkeskolens prøver.

2,6 mia. kr. til bedre faglokaler

For at understøtte en stærkere sammenhæng mellem praktisk og teoretisk undervisning vil regeringen prioritere 2,6 mia. kr. til investeringer i bedre faglokaler på skolerne. Derudover skal elever i 7.-9. klasse skal have dobbelt så meget valgfagsundervisning. Konkret ønsker regeringen at indføre ét nyt valgfag og samtidig afsætte dobbelt så mange timer til de nuværende lokale valgfag.

Det nye valgfag i 8.-9. klasse kan enten være musik, billedkunst, madkundskab, håndværk og design eller – som noget nyt – teknologiforståelse, som i øvrigt skal indgå som et element i udvalgte, eksisterende fag fra 1. til 9. klasse. Formålet er at understøtte eleverne i at forstå, og kritisk vurdere, den teknologi, de møder i hverdagen.

Kontakt

Billede af næstformand for DEG-B, Kasper Palm

Kasper Palm

Næstformand Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier - Bestyrelserne