IKEA

IKEA vil være en klimapositiv virksomhed og inspirere erhvervsskoleelever med deres løsninger

Nyhed

Møbelkæden IKEA har stillet sig til rådighed som klimacase for elever på erhvervsskolerne. IKEA har haft erhvervsskoleundervisere på besøg, som ved at få et kig ind i IKEAs verden, skal være med til at udvikle undervisningsmateriale, der kan vise eleverne, hvordan forskellige fagligheder arbejder med bæredygtighed.

Hos IKEA Danmark er målet at være en klimapositiv, cirkulær forretning i 2030. For at komme i mål arbejder IKEA på at udvikle nye produkter og services, så deres kunder kan vedligeholde, reparere og videregive deres ting, når de ikke længere har brug for dem. IKEA vil inspirere til en mere bæredygtig hverdag og fokusere på overkommelige, ressource- og energieffektive produkter, og i 2023 skal IKEAs hjemmelevering være klimaneutral. 

Andreas Brandt, som er salgschef hos IKEA i Taastrup, fortalte under besøget om de produkter, som er skabt med særlig omtanke for planeten. De bliver kaldt People and Planet Positive produkter (PPP-produkter) og er fremstillet af fornybare eller genanvendte materialer. Det kan også være produkter, som gør hverdagen i hjemmet mere bæredygtig fx er vandbesparende blandingsbatterier og affaldssorteringsløsninger PPP-produkter.

I varehuset i Taastrup har IKEA indrettet en udstillingslejlighed, hvor People & Planet Positive produkterne er integreret. Her er det Interior Design Manager hos IKEA Taastrup Per Bangshaabs opgave at indrette udstillingerne, så de inspirerer kunderne til at indrette sig mere bæredygtigt.

Karl Kristian Madsen, visuel merchandiser, fortalte om overvejelserne omkring skiltningen i butikkerne, som de bruger til at gøre gode, bæredygtige råd synlige i varehusene. Det kan være via QR-koder eller skilte, som det der hænger ved tørrestativet til 69 kroner, hvorpå der står 'Tør dit tøj naturligt. Spar energi - drop tørretumbleren'. 

IKEA Gensalg går ud på, at IKEA tilbagekøber kundernes brugte IKEA-møbler og sørger for at give dem et nyt liv i et nyt hjem. Varerne sælges i varehusenes Cirkulär afdeling, som er det grønneste sted i varehuset, hvor der også sælges udstillingsmodeller og produkter, der har fået en skramme eller to. På den måde får møblerne lov at leve længere, og kunderne kan indrette sig med genbrugsfund.

Et andet tiltag, som IKEA arbejder med, er at gøre hjemmeleveringer klimaneutrale i 2025. Lukasz Rycerz, Goods Flow Manager, gav et indblik i nogle af de udfordringer, som følger med sådan en ambition. Fx at de nuværende elbiler ikke kan køre langt nok på en enkelt opladning og kræver flere opladninger på de længere ruter. Derudover er det et omfattende arbejde at sikre en god infrastruktur til de eldrevne køretøjer. 46 ladestandere har IKEA på vej ved deres lager i Hedehusene, som er et stort skridt på vejen.

Klimacasen om IKEA bliver tilgængelig på www.deg.dk, hvor der i løbet af 2023 udgives 10 klimacases om virksomheder, som arbejder ambitiøst med bæredygtighed. Projektet og udviklingen af de 10 cases er støttet af Villumfonden.