ELSK

Klimacase: DEG dykker ned i Elsks vision for mere ordentlighed i tøjbranchen

Nyhed

Elsk er et dansk tøjfirma med base i Thisted, der har en vision om at producere tøj af høj kvalitet på en ansvarlige måde, minimere miljøbelastningen og give tilbage til naturen. Nu har virksomheden stillet sig til rådighed som klimacase for elever på erhvervsskolerne.

Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier har sammen med et hold undervisere besøgt Elsk i Thisted for at høre om virksomhedens drøm om at skubbe på for mere ordentlighed i tøjbranchen, som CEO Lars Riis sagde under besøget "Hvis folk vidste, hvordan deres tøj bliver lavet, ville de nok holde op med at købe det billige lort”.

Derfor vil Lars og hans medarbejdere noget andet med Elsk. De stræber efter at lave mode med mening, som gør mere gavn end skade og skubber tøjbranchen i en mere ordentlig retning. Det gør de gennem oplysning om, hvordan tøj produceres og ved at producere egne kollektioner på måder, der belaster mindst muligt. 

Elsk vil gerne ud med budskabet om, at det bedste forbrugerne kan gøre, er at købe færre produkter. Det næstbedste er at købe produkter som holder længe, og som ikke går af mode efter en enkelt sæson. Derfor har Elsk fokus på levetid, holdbarhed og enkle designs i deres tøjproduktion, og opfordrer hele tiden omverdenen til mere bevidst forbrug.  

Bæredygtig mode

Tøjbranchen er blandt de mest miljøbelastende, fordi det at producere tøj, kræver enorme ressourcer. Det vil altid belaste, når man producerer og forbruger tøj, derfor er missionen hos Elsk at producere på måder, som belaster miljøet så lidt som muligt. 

Fremfor ordet ’bæredygtighed’, bruger Elsk ordet ’ordentlighed’ omkring det ansvar forbrugere og virksomheder har overfor at forvalte ressourcer og de mennesker, vi omgiver os med, ordentligt. Derfor er Elsk bl.a. med i organisationen 1% for the Planet, som forpligter virksomheden til at minimum at donere 1% af omsætningen til miljøbeskyttelse.

Hos Elsk er de dedikerede til at udforske, afprøve grænser og være åbne omkring de udfordringer, de står overfor i forhold til at gøre tøjproduktionen mere ordentlig. 

Marketing

Steffen Førgaard arbejder med marketing og kommunikation hos Elsk og sagde: "Vi sælger varer, men prøver at få folk til at købe mindre og bedre". Det gør de blandt andet ved at henvende sig til en målgruppe, der ikke allerede tænker over deres forbrugsadfærd ift. tøj, men også ved at engagere en gruppe loyale fans. Deres kunderettede kommunikation viser menneskerne bag tøjet og engagerer målgrupperne gennem personlige og anderledes tiltag som fx at sende en personlig videohilsen, når en kunde har lagt en ordre. 

Klimacasen med videointerviews om salg, marketing og ordentlighedsarbejdet hos Elsk + baggrundsmaterialer og undervisningsideer bliver tilgængelig ultimo 2023 sammen med 9 andre klimacases om virksomheder, som arbejder ambitiøst med bæredygtighed. De første fem færdige klimacases kan findes her: 

Klimacases

Mangler du inspiration til undervisningsforløb, som styrker erhvervsskoleelevers klimahandlekompetencer? 10 danske virksomheder, som har tænkt bæredygtighed helt ind i kernen af deres forretning, har stillet sig til rådighed som cases, elever på...