Klimacase Naturli'

NATURLI' skal inspirere erhvervsskoleelever med deres tilgang til bæredygtighed

Nyhed

Undervisere fra erhvervsskolerne har været på virksomhedsbesøg hos NATURLI' for at få inspiration til at udvikle undervisningsforløb til blandt andre elever på mejeristuddannelsen og hhx. Interviews fra besøget og andre materialer om NATURLI' kommer til at udgøre den case, eleverne kan arbejde med, som viser hvordan en fødevarevirksomhed arbejder med bæredygtighed.

I 2023 tager undervisere fra erhvervsskolerne på besøg i 10 forskellige virksomheder, der arbejder med bæredygtighed. En af dem er NATURLI', som producerer plantebaserede alternativer til animalske fødevarer. Virksomheden skubber på for, at der skal mere plantebaseret kost på middagsbordet, da det kan reducere CO2-aftrykket fra vores måltider. 

Der udledes mindre CO2 i produktionen af plantebaserede fødevarer sammenlignet med animalske fødevarer, kunne Henrik Lund, CEO hos NATURLI', fortælle under besøget. For eksempel har plantedrikke, uanset om det er lavet af havre, soja eller ris, et betydeligt lavere klimaaftryk end mælk fra dyr. Det vil NATURLI' gerne vise forbrugerne og har derfor testet klimamærkning af deres plantebaserede kød, plantedrikke og deres smørbar-produkt, så forbrugerne kan se på produktet, hvor stort CO2-aftrykket er. 

Det er LCA-analyser (Life Cycle Assessment) de bruger til at vurdere produkternes miljøbelastning gennem hele produktets livscyklus med det formål at forbedre deres processor, så de udleder mindst muligt CO2, fortalte Torben Vartenberg, CSR-chef. Det gælder både i forhold til at måle på produkternes CO2 udledning, vandforbrug og mængden af jordareal der anvendes til at producere produkterne. 

Under besøget viste Henrik Lund fabrikken i Vejen frem og fortalte om fordelen ved at have et produkt, der i sig selv udgør et mere bæredygtigt alternativ, hvilket øger motivationen til at udfordre det konventionelle madmarked og lysten til hele tiden at udvikle nye produkter.

Fabrikschef og mejerist Troels Møller Overby gav lærerne et indblik i, hvordan produkterne bliver til og fortalte, at bæredygtig adfærd i produktionen i høj grad handler om at reducere spild og optimere processerne omkring håndtering af de forskellige råvarer, der udgør NATURLI's produkter.

Kristina Velgaard, der er ansvarlig for NATURLI's markedsføring, viste hvordan virksomheden har opbygget et dedikeret community, der engagerer sig i NATURLI's mission og produkter. Under navnet #plantebevægelsen deler mere end 600.000 følgere på TikTok, Instragram og Facebook ideer til nye produkter, inspiration til madlavning, samt giver NATURLI' feedback på deres nye produkter.

Klimacasen om NATURLI' bliver tilgængelig på www.deg.dk, hvor der i løbet af 2023 udgives 10 klimacases om virksomheder, som arbejder ambitiøst med bæredygtighed. Projektet og udviklingen af de 10 cases er støttet af Villumfonden.

Næste virksomhedsbesøg er den 7. september, hvor plastvirksomheden LETBEK skal gøre os klogere på, hvordan de arbejder med bæredygtighed.